tisdag 23 juni 2009

Åxå post-födelsedagskalas o midsommar

Midsommarfirande har det också hunnits med förstås. Kom hem till kobben natten till tisdagen efter en dag i Åbo för att reda upp där o packa det sista samt hjälpa Emma med flytten från Hallis till Studentbyn. Om jag tar en genväg så har ja nu kortare väg till henne, yeay :)

På onsdagskvällen så fick jag för andra gången fira min 20-års dag, denna gång med släkt o vänner hemma på kobbin. Gåvoutbudet kan summeras i stora o hårda paket, små små paket samt pengar. Traditionsenligt bjöds det på Sachertårta som jag o moder knåpat ihop - ingen riktig födelsedag utan Sachertårta :) Moder o syster hade också varit snälla o bakat bullar, torrkaka o gräddtårta (moder) samt havrekakor, chokladsmåbröd o rabarberkaka (syster). Det hela resulterade i en mycket trevlig kväll innehållandes mååånga kalorier.

I övrigt så både före o efter pågick frenetiskt städande inför midsommar. Både Emma o Fia kom på besök, wiiie :D Midsommaraftonsdagen fördrevs i Mariehamns affärer innan det bar av hem igen för byte av kläder o avfärd till Vårdö o resningen av midsommarstången på Sandö. Måste säga att jag aldrig varit med om en stång som restes så snabbt... Sedan så förbereddes kvällens grillmåltid. Vanligen brukar vi sitta nere vid stranden men den konstanta blåsten gjorde att vi rekapitulerade o hamnade bakom stugan istället efter expertpanelens utlåtande. I skydd för blåsten klämde vi ihop 15 personer vid 2 bord istället för de tänkta 3, men mysigt blev det o faders pampas-marinerade älg o Ullas nypotatis smakade super :) Sedan följde midsommarstångscruisning först på Vårdö, sen i Sund o på ngt sätt hamnade vi även vid Getabergen innan äventyret tog kväller med te o smörgås.
Midsommardagen var en soligare historia. Dock hade blåsten inte helt gett med sig så det var lite för kallt för att ligga på bryggan vid sjön men vi gjorde ett tappert försök innan vi settla för balkongen där hemma på vilken vi kunde avnjuta ett par 'coca cola ... light' (sorry för förvirringen, det e en intern juttu :P). Sedan var det middag o ytterligare en tur på balkongen innan det var dags för festfixning. Jag var ju tvungen o visa mina brudar mitt favorithäng på Ålands kroghimmel - Indigo! O till all lycka så var Janne K på plats o vände skivor, han fick t.o.m. Fia att dansa då han la på 'Poker face' :P Bra jobbat! Trivdes som fisken i vattnet gjorde vi tills orken tryte o det bar ooo hemåt med Fia bakom ratten på skruttis. Följande dag var deras Ålandsäventyr slut o jag har börjat förbereda mig inför Lahtis o idag var jag första dan på jobb! O jag överlevde! O insåg att jag nog kommer tappa ngra välbehövliga kilon denna sommar med detta springande (Y). Men det får ni höra mer om ngn annan gång.
Yours truly,
Fi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar