måndag 13 februari 2012

Dag 02 - Min favorit bok/böcker

Okej så jag kanske överdrev när jag sade att denna challenge var enkel. Det är inte enkelt att be en bokmal att nämna för det första sin favoritbok och för det andra sina favoritböcker. Det är ursvårt att kunna säga vilka böcker som skulle kunna vara ens favoritböcker alla kategorier... Det är inte ens så lätt att säga ens favoritbok i en viss kategori. För som boknörd älskar man nästan aaaalla böcker man läser eller iaf tycker man om dem p.g.a. olika anledningar.

Men jag tänker nu välja att lyfta fram en författare vars alla böcker som jag har läst också älskat.varenda en .Jag talar om Lesley Lokko 


Jag har läst fyra av hennes sex böcker. De är alla superduper tjocka böcker som oftast  handlar om ett par tjejer/unga kvinnor, hur deras liv på olika sätt utvecklas och hur de alla är connected på olika vis. Ibland är denna connection given från början, ibland kommer den fram så småningom. Även om det handlar om tegelstensböcker vill man läsa, läsa, läsa! En bokkritiker skulle säkert klassificera dessa böcker som chick-lit och det med rätta men det handlar ändå inte om några brainless böcker utan sådana som får en att tänka efter och man lär sig någonting av. Det måste påpekas att dessa böcker alla är fristående från varandra även om de är skrivna i liknande stil.

De två första böckerna läste jag på svenska (lånade den första, köpte den andra) men de två senaste har jag köpt och läst på engelska. Böckerna är:

På tal om hennes två senaste böcker så har jag varit dålig att hänga med publishing datum denna gång för jag har helt missat att hon hade släppt en bok och nu jättenyligen kom det en till. Jag kommer ännu ihåg hur jag höll utkik efter och räknade ner tills Bitter Chocolate skulle komma i pocketform... Shame on me att jag varit så dålig! Jag måste genast besöka adlibris och bookplus känner jag! Hennes två senaste böcker heter:

På ett sätt kanske det inte var så svårt val ändå. Det är sällan som man tycker så mycket om alla böcker av samma författare; inte ens min andra stora favorit, Marian Keyes, lyckas med det i mina ögon. 

Finally, läääääs people!

//Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar