fredag 25 april 2014

Introduktion till tyska specialiteter

Redan tidigt då jag anlände fick jag reda på och se i kalendern att i slutet av mars är det "Spätzle Tag". OK tänkte jag och förstod väl inte riktigt grejen med det. Detta utökades dock så småningom med att min ena kämppis tänkte att "nej men jag kan ju baka en schwarzwaldstårta till det också". Sagt och gjort, båda hände och det var supergott samtidigt som jag lärde känna två av mina kämppisars kompisar, trevligt!

Här kommer bildbeviset på min introduktion till ett stycke tysk matkultur:

The making of spätzle - Step 1: Fyll manicken med smet

The making of Spätzle - Step 2: Använd all din might för att trycka ut degen ur manicken

OBS, jag försökte inte ens med tanke på hur tungt det ren var för min kämppis att klara av det^^

The making of Spätzle - Step 3, 4 and 5:  Skölj, låt rinna av och lägg i en skål :)

Färdigt! Nudlarna blandades med skinka och ost i stekpannan - yummy!

Kronan på verket dock, suuuupergod hemlagad Schwarzwälder Kirschtorte med Kirschwasser och allt :)
Jag dog nog lite, och speciellt då jag ännu fick en extra bit tårta nästa dag :)

Auf wiederhören!

//Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar