lördag 15 februari 2014

Vändag

Då jag kom till Åbo då för en nu herrans massa år sen möttes jag av det för mig okända konceptet Vändagen. Det kändes mycket märkligt eftersom det i min värld hette Alla hjärtans dag och handlade om romantisk kärlek, i princip enbart! Eller åtminstone i huvudsak. Jag minns dock att vi i högstadiet fick chokladmuffins med ett rosa glasyrhjärta på och det var ju mer en vänskaplig gest. Annars handlade det nog bara om romantik. Som det där med att det såldes rosor och jag aldrig fick någon. I mångt och mycket avskydde jag nog den dagen. Speciellt i högstadiet... Just på grund av den anledningen...

Men de senaste åren har varit riktigt trevliga för att jag har haft nån att fira en romatisk alla hjärtans dag med. Dock har jag varit tvungen att med hjälp av påminnelser tvinga fram den där romantiken men det har ändå varit helt ok. Ifjol var riktigt awesome då vi var på tjuvstarten av den nyaste Die Hard-filmen. Före det har vi lagat god mat och sett på nån romantisk film; först Casablanca och sen Borta med vinden.

I år dock så kom vi med gemensamma krafter i kompisgänget fram till att fredagen 14 februari var enda datumet som passade för Fia och Staffans inflyttningsfest. Så nu har jag för första gången firat denna dag i äkta finländsk anda, d.v.s. i goda vänners lag, som just Vändagen. Det blev inte ens av att vi köpte presenter åt varandra, Pete och jag. Jag tittade nog på chokladutbudet då jag var på Anttila men konstaterade att allt i princip innehöll hasselnötter och Pete tycker inte om choklad med nötter i. Så min gåva blev väl att inte köpa choklad som han inte tycker om bara för att^^

Själva festen då. Vi inledde med Kisa studio och fick se Lejonen förödmjuka Norge totalt. Det var annars nog det längsta jag sett av OS om man inte räknar invigningen som ju inte direkt var sport... Många av oss var ganska så trötta efter veckans pärser men på något sätt orkade vi ändå hålla på till sent. Det kom liksom en nytändning där sen. Om mängden mat hjälpte eller stjälpte är svårt att säga men ingen gick därifrån hungrig iaf :) Riktigt trevligt hade vi det åtminstone!

//Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar