söndag 25 januari 2015

Observationer om jul i Tyskland:3 skillnader, 1 likhet

Började ren i början av månaden att fila på det här inlägget men sen blev det tydligen inte nåt av mitt skrivande...

Jag firade alltså julen med att ta paus från allt vad julstress heter och spendera underbar kvalitetstid med min kära och hans familj (mamma, pappa och syster med pojkvän) i Tyskland. Hela julveckan fram tills helgen var vi i St. Peter-Ording där vi varit på semester under sommaren. Nu var vi åter tillbaka och övernattade i Cs mormor och morfars hus som fortfarande väntar på att bli sålt.

Men det var inte det jag tänkt skriva om utan här kommer några reflektioner gällande skillnader och likheter i julfirandet. Naturligtvis finns det mycket annat att peka på men detta var vad jag främst fäste mig vid:

Skillnader

- det förekommer inga kopiösa mängder mat. Missförstå mig rätt, det äts gott och ofta men det finns inte det där översvallet av mat av olika slag utan man nöjer sig med en rätt. Det förekommer inte heller kopiösa mängder choklad, vilket är lite beklagligt men det kan vara mer beroende på att Cs mammas hälsomedvetenhet snarare än några större kulturella skillnader.

- Vi tittade inte på TV en enda gång! Det här är egentligen en bra sak. Vi pratade och umgicks på ett helt annat sätt istället. Dock var vi faktiskt på bio på annandagskvällen. Pojkarna hade inte sett nån av Hobbit-filmerna så det blev Til Schweigers nya komedi Honig im Kopf*

-Det skulle sjungas innan presenterna delades ut på så sätt att alla fick sin egen hög och så var det bara att hugga in :) Hos oss har det en längre tid hört till att först titta på Karl-Bertil för att öka uppskattningen av att få presenter och sen har en tomte, på senare tid någon av oss iklädd tomteluva, delat ut paketen - ett i tag och inget har öppnats innan alla varit utdelade. Saknade lite det nog :)

Likhet

- Spela sällskapsspel! Även om spelena skiljde sig så spelades det spel tillsammans och det hör helt klart julen till. Dessutom är det lärorikt. Efter några omgångar Deutschlandreise vet jag nu också mycket bättre hur den tyska geografin hänger ihop (Y)

//Sofi



*) Om ni lyckas leta rätt på den se den, suuuuper bra film! Man skratta som en galning och mellanvarven grät man som än bebis (också pojkarna). Sevärd, sevärd, sevärd! De andra framhöll också att de tyckte att detta var Til Schweigers bästa film hittils.

2 kommentarer:

  1. Det där med att titta på TV på julafton tror jag att specifikt hör ihop med Sveriges TV, för det har vi heller aldrig gjort (i Nyland där man inte ser svensk TV), åtminstone inte de vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur har jag missat din kommentar så, ajabaja på mig men iaf till saken. Intressant, kan så va jo :)

      Radera