lördag 3 januari 2015

Tyska julmarknader och julbelysning

December blev ingen vidare bloggmånad och 2014 för den delen blev det nästsämsta bloggåret i denna bloggs historia när det gäller antal blogginlägg. Jag tänkte ändra på det och börja lägga upp lite text och bilder från mitt jul- och nyårsfirande :)

Hamburg visste hur man skulle lysa upp det till julen: allt från julhälsningar på olika språk till blå träd och lysande karuseller :)

Torsdagkvällen på min ankomstdag fördrev jag tiden då C var hos frisören med att transka runt mellan alla julmarknader i centrum. Trots att det småduggade och jag var för mig själv infann sig en ofantlig julstämning utan dess like! Vilken prakt och vilken fröjd för ögat! Visserligen erbjöd varje marknad mer eller mindre samma utbud men dekorationerna ändrade på sig. Med mig hem köpte jag dock endast två körsbärs-vaniljkyssar :)

Multispråkliga julhälsningar!


Till och med på svenska!


Kärleksfull belysning


Jungfernstigs julmarknad

Rathausmarkts julmarknad

Mönckebergstraße var också upplyst!


Spitalerstraße hade också en egen julmarknad


... med bland annat en fin karusell


Hauptbahnhof var också upplyst
Sista söndagen och sista hela dagen i Hamburg efter en obligatorisk visit till Blockhouse frös jag nästan fingrarna av mig med att knäppa denna bild av en ännu strålande stad även efter jul då de flesta marknader redan var nedplockade.

Utsikt från Binnenalster mot Jungfernstieg

//Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar