fredag 7 oktober 2011

Höstväder

Detta Åbo-väder om höstarna är minst sagt ombytligt och opålitligt. Jag borde kanske börja göra som min kompis Irmeli och varje morgon kolla Ilmatieteen laitos för att se hur vädret kommer att vara.

T.ex. den här veckan som jag faktiskt varit relativt frisk (apart från trött och hänging och ont i kroppen) har det regnat bara lite i början av veckan. I onsdags gick jag runt hela dagen med mitt paraply i handen eftersom det hade regnat på tisdagen men inte kom det en enda droppe regn då må ni tro. Istället på torsdag när jag decided against att ta med ett paraply ja då duggade ren från morgonen tack och lov var Tove en räddande ängel på eftermiddagen och lånade mig sitt paraply för min promenad mellan Arken och Gilles. Dock regnade bara justifiably enough för paraply mellan just-innan-domkyrkan och Lidl. Men om jag inte hade haft hennes paraply hade det säkert öst ner, vilket det faktiskt kom bevis på senare på kvällen. Nämligen under största delen av vår dansövning fullkomligen öste det ner litervis med regn. Eftersom jag inte längre hade ett paraply ringde jag helt sonika efter skjuts. Det är ju iaf min bil! Dock regnade det just då inte så mycket men nog sku jag ha blivit våt innan jag sku ha kommit hem annars. Det mest intressanta var dock att se vilka spår som detta ivriga regnväder (och blåst också för den delen; jag hade lite små problem med att inte få Toves paraply att blåsa sönder vilket Petes hade gjort) hade lämnat efter sig. På Tavastgatan ungefär från Nylandsgatan vid Bristol till där Hovrättsgatan börjar befann det sig en stor sjööö där cykel- och gångbanan sku ha funnits och en liknande (fast lite mindre sjö, kanske bara en stor pöl) fanns ett kvarter framåt. Det måst alltså ha kommit helt j*vla mycket på en kort stund. Också utanför K-Kylän fanns den en liten sjö som täckte hela gångbanan... Oh well, jag kom sist och slut relativt torrskodd (till skillnad från stackars Pete) in. Att jag fick sen middag bestående av makkaraperunat gjorde avslutningen av kvällen mycket lyckad även om jag var dödstrött.

Imorse kollade jag faktiskt ovan nämnda väderlekstjänst och konstaterade att det antagligen regnar när jag ska gå hem så jag tog med mig paraplyet. Ni vet det där stora mintgröna jag har fått från Arken (d.v.s. Arken där hemma på kobben, inte mitt Åbo-Arken). Förstås så regnade ju inte på min väg till det sistnämnda Arken... Men men, it better rain senare idag!

Annars så är dagens plan att läsa bloggningsartiklar coh förhoppningsvis också skriva ngt klokt om det ämnet. Sen ska vi vara duktiga storhandlare och fara till Cittari via posten efter mitt whatever thingy som kommit.

Skönt veckoslut på er alla!

På återskrivande,
Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar