måndag 10 oktober 2011

Recap 1: Hilmas dop i Spånga, STO, 1.10.11

Nu när jag äntligen har laddat in och fixat och trixat med bilderna var det dags för en liten recap, nämligen kusin barns dop. Jag reste i längre tid än jag var där men det var det nog värt för det var ett mysigt dop och trevligt att träffa en massa av släkten och lite nya bekantingar. 

Dessutom var resan produktiv så till vida att jag gjorde som en äkta finlandssvensk gör när denne far till grannlandet i väster: man bunkrar sånt som man inte får tag på i Finland. För min del blev det ett apoteksbesök (även om jag var tvungen att vänta i x-antal timmar på att f*anskapet sku öppna) och bunkring av Kan Jang och Resorb. Prima! Passade också på att köpa lite stuff som mina kompisar hade på önskelistan; snus och jägermeister :)

Till själva dopet då. Det var ett litet och gemytligt dop med ett bedårande duktigt festföremål och en smått förvirrad präst som inte hade koll på sina texter. På kalaset efteråt bjöds det på ursmaskig smörgåstårta (jup, jag tyckte det faktiskt! Börjar bli lite mindre kinkig!), kaffebröd och den godaste marsipantårtan jag hittils smakat. Jordgubb i marsipanen, vaniljkräm och chokladkaka kan bara bli en vinnare!

Som första gäster for vi som sig bör också sist från kalaset och syster-yster körde mig snällt gnm Stockholm till Stadsgården. Lydigt följde vi också GPS:en gnm Gamla Stan så det blev ju också lite sightseeing :) I hytten på väg tillbaka till Suomi maa höll jag på och irritera mig på ett gäng österbottningar i hytten bredvid som inte kunde hålla käft. Tack och lov slutade det ganska fort och jag kunde sussa sött efter en lång och händelserik dag.

Nu följer en liten picspammning:

Bordet är dukat hemma hos Ted och Ulrika 
Frukten av Hanna och Ulrikas pysslande, ursöta små servettskjortor :)

Organiska bordsdekorationer hämtade från "grannens" trädgård, obs lov hade frågats!

Dopföljet tågar in!

Sjunga lite psamler

Hilma var så duktig så. Kanske tänker hon ändå "kan vi inte får this over and done with ? Jag vill hem och äta!" :)
Brorsan Casper tittar på när dopfunten förbereds

And action!

Och inte skriker vi när vi får vatten på huvudet ens, duktiga Hilma!

Gudfar Svante läser dikt

Söta Hilma i famnen på gudmor

Gruppbild 1

Gruppbild 2 (Notera att Casper ren var på väg hem på sin cykel när idén formades att vi också sku ta foton utanför kyrkan)

Hilma ♥

Hilma i guffars famn

Caspers egenhändigt lagade present till lillasyster i en ask som var en annan gåva

Denna söta krabat prydde ett av paketen :)

Suuuper god marsipan, vaniljkräms, chokladtårta - kan inte bli fel!

Fikabordet

Det var allt för den här gången. Nu sova innan jag måst upp och på latin imorronbitti, suck och stön...

På återskrivande,
Sofi

1 kommentar:

  1. Gillar speciellt servettvikningen o paketkrabaten :) Men visst var ju huvudpersonen söt också...

    SvaraRadera