lördag 20 augusti 2011

It's the final countdown

Så känns det faktiskt nu. Idag var det sista lektionsdagen med Tsuda-programmet, imorgon inleds sista hela helgen i USA och på måndag inleds sista arbetsveckan. Ho ho, fort går det.

Nu ikväll har jag flyttat ner alla mina kassar och väskor från tredje våningen och flyttat in i Flannerys rum eftersom de två nya studerandena (från Japan och Korea) kommer och flyttar in imorgon. Jag kommer dock att vara borta hela dagen i Columbus och Edinburgh Outlet Mall :) De här senaste dagarna har jag packat ihop ovannämnda kassar och väskor för att förbereda flytten downstairs. Jag har också sett till att städa lite, torkat damm och så. Det är så enkelt här eftersom de har wipes som är både rengörande och desificerande och som passar på de flesta ytor. Varför har vi int såna hemma? Eller har vi?

En annan sak som slagit mig är hur mycket stuff jag har samlat på mig de senaste månaderna. Det är int riktigt klokt! Och då har jag ännu saker på min to buy-lista... Kommer nog ha fullproppade väskor med mig hem^^

Denna senaste vecka har varit full med jobb och inte så mycket annat. Jag har varit stuck på kontoret sen i tisdags med bara lite hastiga utflykter; till pizza partyt på tisdagen på min lunchbreak, på lunch med Alicia på Bourboun Street Distillery på gatan mittemot kontoret i onsdags, och till USS Indianapolis memorial längs kanalen för att äta min lunch och äntligen fota det i torsdags. Idag fick jag (eller fick och fick, jag fick för Lauren men kanske inte för mig supervisor) äntligen vara med Tsuda girlsen på lektion igen! Eller ja, lektion och lektion, idag hade de sina gruppresentationer och jag fick vara den som höll koll på tiden och gav 5, 10 och 15 minuters varningar. Även om den sistnämnda aldrig behövdes så var jag gryyymt imponerad av tjejerna som första riktiga lektionsdagen knappt vågade säga ett ord. Idag pratade de utan att desto mera tappa bort sig och bara ett fåtal läste ur pappret. Och så hade de lagat snygga powerpoints :)

Jag höll dock nästan på och glömma bort att berätta om måndagen som faktiskt var riktigt trevlig! Jag spenderade förmiddagen på kontoret doing diverse men efter lunch gick jag till campus och lyssna på guest lecturen med the director från Girls Inc. och en av ICICs board members som först berätta lite allmänt om non-profits eller NGOs. Detvar en mycket bra och interaktiv föreläsning eftersom tjejerna också fick prova en av deras aktiviteter som de gör. Sedan traska vi alla iväg till bussen och efter en crowded bussress och en busschaufför som lite missa vårt stopp så kom vi fram till vår homestay coordinators hus för mini tea och cookie baking. Jag fick lära mig vad low tea och high tea är vilket jag inte hade vetat existerade tidigare. Vi fick svart te eller Earl Grey (som de här också kallar för Bergamot tea eftersom det är det som är i det) och high tea med tre olika rätter; två sorters scones till att börja med med vispgrädde eller smör följt av salta rätter, så som mini smörgåsar och crackers med laxröra, och slutligen en massa olika underbara cookies där the wafer cookies var min absoluta favorit. Jag har blivit lovad receptet på mejlen men jag tror att det krävs en påminnelse innan det kommer att dyka upp i min inbox. När vi hade avnjutit alla delikatesser var det dags att själva skrida till verket. Vi sku nämligen laga the number one most popular cookie in America, kan ni gissa vad det är? Jo chocolate chip cookies förstås! Lauren och en av host mammorna hade ställt i ordning 8 stationer för två att jobba vid. Eftersom jag var the odd man out fick jag hjälpa tillatt handleda en grupp men det var skoj det med. Dock tog det tuuusen år innan alla 8 batches of cookies blev färdiga och detta med varierande resultat. Efter första omgången gräddningar insåg alla att det behövdes lite mera mjöl i alla blandningar eftersom kakorna flöt ut så mycket (vilket kan bero på temperatyren fick vi lära oss). Allt eftersom vi bakade dök det upp fler och fler hosts och en del av dem började så småningom hjälpa till att reda upp allt eftersom alla blev färdiga. Det var riktigt trevligt och jag hjälpte till att torka disk medan jag chatted med de andra. Egentligen skulle det hela vara över 6.30 men jag var inte hemma förrän efter 9.30 men det varändå en mycket trevlig kväll. Homestay Lauren skjutsade hem mig och två av tjejerna så vi chatted in i det sista :) Hon är en mycket sweet lady som de säger här.

Imorgon bär det alltså av lite söderut till Columbus där vi ska till en gammaldags ice cream parlor som också är ett museum och sen ska vi och shoppa, wiie! Bränna lite mera pengar^^

Chicago ska som sagt få ett eget entry och kanske det t.o.m. får lite egenhändigt tagna bilder :P Vi får se!

På återskrivande,
Sofi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar