onsdag 25 januari 2012

Folklandia 2012

Årets upplaga av den traditionsenliga folkdans- och folkmusikkryssningen blev nog en av de bästa som jag upplevt. Detta trots att det stormade så hela stora Silja Europa gungade ordentligt, speciellt ute på Ålands hav, och de inte tog i land på Åland*

I övrigt som sagt var det superbra! Stort och trevligt gäng från Otakt var en bra grundförutsättning för att det skulle bli en lyckad kryssning. Men också det att jag både fick spela (både jamma och uppträda) och dansa. Framför allt dock bjöd årets program på ett super bra utbud. Jag måste lyfta fram ett av mina egna favoritband nämligen Baltic Crossing som jag redan sett en gång tidigare på Folklandia. Men detta år var de ännu bättre! Det började med att jag spotted them på samma våning som vi då vi tittade på en uppvisning och sen när vi skulle åka hissen ner kom de med i samma hiss! Wiiie! Ni kan tro att jag var excited och jag lyckades t.o.m. bättre än jag vanligtvis gör med celebrities. I struck up a conversation, yay! Det var så värt det att hålla sig vaken till 03:15 då deras spelning var och hoppa och hoppa :D LYCKA! 

Baltic Crossing består av musiker från the UK, Finland och Danmark

En av Järvelä pojkarna och min favorit Kristian Bugge ♥

Andy på Northumbrian pipes, ännu en Järvelä och ännu en britt :)
Också i övrigt bjöds det på mycket bra musik med skickliga musiker även om det också fanns bottennapp, som vanligt.

Duo Lajunen & Oskala: Mycket skickliga musiker men för att vara folkmusik var det nästan lite "för rent och uppstyltat" i min smak. 
Årets största challenge var vädret som gjorde att det var mycket enklare att dansa än att gå rakt eller försöka stå upprätt och spela fiol, speciellt i fören... Men överlag har jag upplevt mycket värre oväder i mycket mindre båtar så överlevde gjorde jag nog även om det inte kändes så hyvens fram i fören på lördagsmorgonen (ehem förmiddagen...).

//Sofi

*)Vilket ledde till att mamma och hennes sällskap missade hela grejen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar