måndag 16 januari 2012

Min nya passion

Allt sedan jag äntligen slog slag i saken och köpte mig världens billigaste stavmixer i försenad julklapp åt mig själv har smoothies varit min nya passion :) Ett par kvällar i veckan under de senaste veckorna har jag lagat till smoothies. Varje gång lite annorlunda. Först så googlade jag lite recept för att få lite inspiration, sen körde jag på och experimenterade :) Det ärkul eftersom det inte är så j*kla svårt att känna sig lite fiffig i köket då man blandar till smoothies eftersom inte så mycket kan förstöras p.g.a. vad man blandar ner. Ingredienser som jag använt är bland andra:
  • banan
  • mandarin
  • ananas
  • fryst bärmix (en dålig sådan dock från Euroshopper innehållande röda vinbär vilket inte alls faller Pete i smaken)
  • jordgubbsylt (jup! en gång då jag inte hade i bärmixen :))
När jag avnjuter mitt glas kan jag också vara USA-nostalgisk med mitt trjocka, rosa smoothie-sugrör, awesomeness!

Här kommer lite bilder på en del av mina skapelser. Fråga mig inte vad just de innehåller för det kommer jag inte ihåg. Den persikofärgade kommer jag ihåg och den innehåller banan, mandarin och jordgubbssylt som smakämnen. Som bas har jag använt först mjölk men ett recept som jag hittade called for vaniljyoghurt och det föll jag för. Dessutom lyckades jag hitta en alldeles underbar en på prisma: billig, låglaktos och gudomligt god från underskattde (iaf av mig) Juustoportti (visste inte riktigt ens att det fanns ett sånt märke..). Men iaf här kommer bilderna!

Min nya favorityoghurt och min nya favorithushållsapparat :)

3 USA-souvenirer prisklass billiga samlade på en bild! Smoothie-sugrör, Fever Women's Basketball cup och  dryckeskärl stl XL från Indiana State Fair :)

Yummie!
//Sofi

4 kommentarer:

  1. Jag ska ta och dela med mig ett av mina morgon-fruitie recept (för nån sade nån gång åt mig att det endast är smoothie om man lägger mjölkprodukter i det....?)

    :)

    1 banan
    2-3 dl apelsinjuice
    några kärnfria plommon (billigaste och helt okej är Extra-märkets som man hittar t.e.x i Smarket)

    Min kusin Ingrid skojar att det är orsaken varför hennes småbarns magar aldrig krånglar :P
    Fruitien kanske inte seeeer så hemskt god ut, men tro mig, den är!

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Ska prova det sen när jag har alla ingredienser :)

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag blev så inspirerad att jag måste köpa lite frukt och ta min megamixer som är ultrajobbig att diska i användning. Tyvärr hann jag inte ta några bilder så jag kommer kanske inte att blogga om det, men anyway, det var supergott :) Jag föredrar att ha i grekisk joghurt, den är så fet så det blir extra mättande på det sättet.

    SvaraRadera
  4. :D och tack för ditt tips! O jo huvudsaken e ju att de smakar gott, inte att man bloggar om det^^ :P

    SvaraRadera