lördag 7 januari 2012

Det här med att flytta...

Detta skrev jag innan flytten till Studentbyn 68 A 6 inleddes på allvar, d.v.s. medan jag bara höll på och packa ner mitt liv i lådor än en gång:

Jag håller som bäst på att börja tänka på flytten mer konkret gnm att göra listor på vad som ska göras. Jag vill också laga listor för vems grejer som ska sparas och vems som ska skrotas/skänkas bort/säljas men har int kommit så långt ännu annat än på ett mentalt stadie^^ Jag har också så smått börjat packa. Så långt har jag tömt två fack i min bokhylla på böcker som packats ner i två lådor jag fått låna av Irmeli. Dock har jag igen fyllt facken med sånt som legat och skräpat på golvet (bibbaböcker, mappar och annat diverse) men jag inbillar mig att det är bättre att de är där än så länge istället för att ligga och skräpa på golvet och förhindra städning. Apropå städning så har jag också börjat förstäda så smått. Jag tömde kylskåpsdörren på vykort och magneter, endast griffeltavlan o den fiolspelande julängeln jag fick av mamma i lilla julklapp skonades i detta skede :) Jag skrubbade alltså sagda dörr vilket jag nog inte gjort sen jag täckt den med cräp. Jag har spillt diverse ner för dörren så det krävdes t.o.m. rengöringsmedel... Dock har jag ännu en illblå fläck som ilsket stirrar på mig... Nåt har alltså färgat av sig och med vanlig allrengöringssprej kom det inte bort. Cräppers.... Pete har noll faith i att jag kommer att lyckas få allt packat lugnt och sansat utan ngn stress. Vi får väl se hur det går men för tillfället är jag hoppfull över att jag kommer att klara det! :)


Humöret var på topp och jag var säker på att bara ifall jag mentalt var förberett skulle allt gå galant! Nå inte blev det en katastrof i slutändan men inte var det hela smärtfritt... Ett litet mental breakdown (eller inte helt litet..) då det dawned on me hur mycket jag ännu hade att packa och jag precis skulle fara hem över jul och flytten trodde vi skulle ske precis då jag kom tillbaka... Som tur överlevde jag det och jag lyckades få alla mina pinaler nerpackade.

Sen visade sig också att vi inte skulle få flytta förrän fredagen 28 så det kändes skönt. Dock fick vi nyckeln ren på onsdagskvällen och sent den kvällen for vi och inspektera bara för att konstatera att det nog sku krävas x-antal timmar städning följande dag för att kunna flytta in dagen efter det. Summasumarum tog det 6 x 2 timmar att få det i någolunda skick...

Dagen D fick vi hjälp av goda vänner med flytten. Stort tack till Riku och Zetter samt Björn och hans bror. Belöningen bestod av limsa och jaffakakor :) Flytten gav mig ont i huvudet och ett stort blåmärke på underarmen p.g.a. kombinationen regnhala Foppa-tofflor på köksgolv... Inte bra... Men dagen slutade inte här utan vi skullle ännu flyttstäda min lägenheten eftersom nya hyresgästen var otålig. Och 15 minuter efter utlovad tid levererade vi en mycket välstädad lägenhet. Och tur var det för de kom med paketbil och allt och börja bära in^^ Pete tyckte jag var för noggrann i mitt städande och nog brände jag lite proppar också denna gång... Oh well, det var en lyckad dag på det stora hela även om vi var duktigt slut i kropparna då vi till sist stupade i säng i nya lyan.

Nyårsaftonen till ära flyttstädade vi hela dagen fram till ung. 1,5h innan nyårsmiddagen Petes lgh som efter dryga 5 år var betydligt skitigare än min... Det var otroligt slitsamt med så mycket städande och bärande ren i kroppen men vi lyckades gnm att jobba i två pass med lunchpaus. Dock gick jag även denna dag upp i varv ett tag men jag tog mig i kragen och ryckte upp mig.

To conclude, är flyttande verkligen inte bra för min mentala hälsa.. Efter för många timmar av städande och bärande och springande blir jag så slut fysiskt att det släpper mentalt och jag blir hispig.. Vilket inte riktigt uppskattas av the significant other.. Meeeen nu vet jag om det och det är nåt som jag försöker jobba på..

Då jag påbörjade detta inlägg x-antal veckor sen var det jag ville säga egentligen följande:

Det jag egentligen funderade på gällande flyttning och som jag ville skriva om är det faktum att jag i mitt relativt korta liv ren flyttat ganska många ggr och det under en inte alltför lång tidsperiod. I 15 år bodde jag  stadigvarande snällt på ett och samma ställe ute i sundsskogarna. Men de senaste åren har jag flyttat fem ggr redan med den sjätte flytten på kommande. Jag tror dock aldrig att jag har sett framemot en annan flytt så här mycket! Möjligen är det ganska tied med min första flytt till Åbo, det var också huge :) Jag vet att det är lite myskot att jag bytt bostad så många ggr i Åbo men det har nu bara blivit så. Det har inte alltid varit mitt val. Men inte har jag haft nåt emot det. Dock måste jag medge att den senaste flytten blev lite smått kaotisk... En kombination av dålig tajming, för mycket att göra och en alltför stor lgh för två personer att städa på så kort tid... However, vi klarade det! Men inte skulle jag ha klarat det utan den fantastiska hjälp jag fick av mina två bästa vänner och underbara karl ♥ 


Oh well, förhoppningsvis kommer vi att kunna bo här ett bra tag framöver så att jag slipper bli ett flyttmonster igen!

//Sofi

PS. Grattis ni alla som orkade läsa detta till slut!

DS.

4 kommentarer:

  1. Det är ju inte precis någon dröm med en flytt som innebär tre lägenheter att städa heller! Iih :P Men jag tyckte inte versionen ni bodde i nu alls såg alltför illa ut i varje fall (o det sa jag ju ren). Teet hade du ju hittat också ;)

    SvaraRadera
  2. GRATTIS borde nog mera vara till er - stort flyttasprojekt efter jul och innan nyår och så gick ni inte mera sönder än så. Strongt jobbat!

    SvaraRadera
  3. Tack ska du ha Ea! Det känns bra att få höra det :)

    SvaraRadera