torsdag 13 mars 2014

Olikheter och likheter

En olikhet som jag var beredd på men som ändå blev in my face när jag såg det så är det här med vin- och spritförsäljning i vanliga mataffärer. Det känns jättekonstigt faktiskt! Ännu mer konstigt var det att se sprit och vin reklamföras i mataffärernas reklamblad. Verkligen in you face a la Tax Free-reklam.

Men visst är det billiga priset frestande Fia :P
När jag skulle laga till middag åt mig insåg jag att jag ännu saknade några saker så jag for ner till den lokala Siwan, that is, Penny. Jag sökte länge och väl efter matlagningsgrädde men kunde för mitt liv inte hitta nån tysk motsvarighet. Till slut så gav jag upp och settled för sauer Sahne*, eftersom jag tyckte att Schlagsahne var lite väl och Buttermilch såg skrämmande ut..

Fler olikheter stötte jag på under mitt IKEA-besök trots den välbekanta fasaden och outlayen. Man kan tydligen inte helt tänka att IKEA är IKEA. Mitt MasterCard var som tidigare nämnt av nån outgrundlig anledning, som jag inte ännu rett ut p.g.a. punkt 1, inte gångbart. En annan sak var att alla kuddar var mycket längre än vanligt. Så jag köpte bara en prydnadskudde att ha som dyna J Också lite inspirerat av syster Hanna men jag tog bara en :P

Jag skulle aldrig ha trott att man i Tyskland skulle vara mer konservativ än i Finland men så är det i alla fall beträffande öppethållningstider på söndagar. De är non-existent! Allt, faktiskt ALLT**, är stängt på söndagar! Istället är folk ute och går med sina hundar, joggar eller tar barnen till lekparken. Äldre par promenerar hand i hand på gatorna. Egentligen är det ganska idylliskt om man tänker efter nog. 

Jag tog mig också en tur i det fina vädret och upptäckte skogs/gräsmattsparken Schwarzenberg. Men de bilderna får ni se i nästa in

Auf wiederhören!

//Sofi


*) Gräddfil månne?

**) Förutom kanske nån kiosk och nån bar

2 kommentarer:

  1. OOOOOH, cheao BOOOOOOOZE :D kanske inte Tyskland är så dumt när allting kommer kring?

    SvaraRadera
  2. Indeed :) Nä not after all :P

    SvaraRadera