måndag 10 mars 2014

Resan till Hamburg

[Preppat fre-lör 7-8.3]

9.30 gick bussen som jag valt för att på den säkra sidan komma fram i tid. Och tur var väl det för för det första var bussen lite sen fram. På flygfältet måsta jag vänta i kö på att checka in mitt bagage plus att min väska behövde lämnas till specialbagage. Det senare nämnda gjorde dock att jag fick höra att det på Vanda flygfält också finns anställda som pratar svenska med varandra =) På det sättet så kunde också jag prata svenska =) Sen så i säkerhetskontollen var det kö och min ”lilla” handväska var så fullproppad så de måsta plocka ur tavara ur den och köra det på nytt^^ Dock, no worries, jag hade inte heller nåt otillåtet i min väska =)  

Men sen så gick själva turen HEL-CPH riktigt bra, vi var t.o.m. före tidtabell i Köpenhamn. Även om det just för mig inte spelade nån roll då jag ren hade en 3-timmars väntetid p.g.a. mina neurotiska idéer om för kort bytestid. Jag köpte mat (för lite men var snål) på samma ställe som vanligt och tyckte att det var lite kul att jag kände igen en av arbetarna där sen min senaste tur via Köpenhamn, typ i påskas :P Sen var det att väänta och väänta och väänta... Först var det att vänta i vad som kändes som en hel evighet på att min gate sku bli announced. Jag märkte nu också att det finns väldigt dåligt med sittplatser som inte är matställen nuförtiden på Kastrup. När jag äntligen kom till gaten jobbade jag faktiskt lite me gradun (!) men det var säkert bara för att jag var så bored vid det laget utan wifi och nåt trevligt att läsa. Jag hade liksom counted on att kunna vara uppkopplad... Sen så var ett tidigare flyg försenat vilket gjorde att också mitt flyg var det. Jag höll på att klåpa mig då vi äntligen fick boarda. Det var ett så litet plan att man var tvungen att lämna sin väska utanför planet. Vackert så, det har jag gjort förut men flygvärdinnan var så stressad att få oss på planet att hon bara gav mig en lapp och sa att det var till min väska. Jag tänkte inte desto mer på det eftersom vi sku nerför en trappa och sen var plötsligt vagnen för väskorna där. När jag sen gick ombord på planet märkte jag att folk rev bort en liten del av lappen och tog med sig den... Då blev jag nervös för att jag inte skulle få min väska tillbaka men till all lycka när jag slutligen som en av de sista kom av planet så fanns bara min väska kvar på vagnen. 

En höjdpunkt var att jag snabbt fick min väska då bagagebandet började rulla. Sen tycker jag också att jag var riktigt duktig som lyckades följa instruktionerna jag fått om hur jag skulle ta mig med S-Bahn till lägenheten i Heimfeld, Harburg. Allt gick smidigt förutom att jag då jag skulle byta tåg först gick förbi nergången till plattformen och därför missade det första tåget. Skulle jag varit lite modigare och inte haft så mycket packning skulle jag kanske lyckats hoppa på det men not there yet. Men sen lyckades jag också tajma att Anne, hon som jag hyr rummet av, kom i möte till stationen just då jag var på väg upp därifrån. När vi kom till lägenheten fick jag en hastig rundtur, träffade min ena kämppis Olga och fick en massa information som det kändes att jag genast glömde bort. Vad som var trevligt var att det genast blev bestämt att vi alla skulle ses hemma hos Anne på hennes nya ställe och laga mat och se på tv* på söndag.

En liten besvikelse, som jag dock ren insett nog, var att det inte hade ordnats nån madrass åt mig som jag hade mejlat om. Men jag fick sova på soffan och bra gick väl det förutom att det var kallt och jag därför, och för att det var ett obekant ställe, vaknade lite hela tiden.

Jag tog inga bilder under själva resan men i nästa inlägg om mina första dag i Hamburg kommer det lite bilder! =)

Auf wiederhören!

//Sofi


*)Hmm jaa, jag blev glad fast jag ju tycker si så där om tysk tv :/
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar