torsdag 7 juli 2011

4th of July!

Denna USAs födelsedag som banken One America uttrycktde det passade jag på att ta del av de gratiserbjudanden som fanns till bud. För det första hade Indiana History Center öppet (vilket de inte annars har på måndagar) och guess what det var gratis! Nu har jag lärt mig bl.a. att David Letterman är från Indiana, att Indiana av tradition röstar republikanskt (undantag Lyndon B Johnson och Barrack Obama (!)) och att Cole Porter var från Peru, Indiana. Det var en mycket fin byggnad med allt från utställningar till bibliotek. En sak som jag var för feg att prova kallades för "You were there" och idén var att ett historiskt fotografi hade återskapats med live actors så att man steg in i den tidsåldern och fick fråga vad som helst. Jag banga dock ur när jag insåg vad det handlade om.. Waaay too scary for me.. Sorry Hanna, men jag chickened out.. Hursomhelst, så byts dessa fotografier ut varje halvår ungefär och två som fanns nu som live upplevelser var ett från 1920s prohibition tid och ett från Robert Kennedys tal på 1960-talet. Förutom detta kunde man läsa om Indianas immigration genom tiderna, se foton från när olika presidenter och presidentkandidater besökt Indiana, läsa om vad man kan göra på sommaren, se en film kallad Indiana Legends om vilka berömdheter som är från Indiana och sist, men inte minst, kunde man besöka Cole Porter-rummet där man fick önska musik från en meny som sen framfördes av live sångare som också svarade på frågor. Med andra ord var det en ganska gemytlig upplevelse.

Sen gick jag längs kanalen till Circle Center Mall och köpte en SubWay-sallad och en blåbär-ananas smoothie från Frullati (mitt nya favvo-ställe). Tillbaka till kanalen för att äta min lunch och efter det bestämde jag mig för att hastigt utforska ännu ett museum nämligen The Eiteljorg Museum of American Indians and Western Art som dagen till ära också hade fritt inträde! Det var inte riktigt min typ av museum men utställningen RedBlack som handlade om Native Americans med Afro-American heritage, eller tvärtom, var riktigt intressant eftersom jag inte har vetat så mycket om det innan. De har nog fått utstå dubbla dosen scorn jämfört med att bara vara den ena eller den andra.

Efter det bar det av till kanalen igen för att lyssna på lite patriotisk brass-musik i konsertserien Concerts on the Canal som fortsätter ännu fyra-fem veckor till på ursprugsdag torsdag. På en grässluttning mot kanalen hade folk samlats med sina filtar och picknickstolar för att lyssna på orkestern som spelade på andra sidan framför Indiana History Center. Alla ställde sig upp för nationalsången som var första stycket men till min förvåning var det nästan ingen som sjöng med... Konstigt.. Kanske det är för att den är så svår att folk inte vågar sjunga offentligt. Eller nåt.

Det var slutet på mitt downtown-äventyr och jag tog bussen hem. Där hade vi middag med två andra familjer och det var riktigt trevligt; god mat (Bl.a. grillad tonfiskstek vilket jag inte provat förr men som var yummie och oväntat nog inte fisksmakande, quinoasallad med bl.a. pickled jalapenjo och mumsig vaniljpannacotta med svartvinbärssås), trevligt sällskap och intressanta diskussioner. Dagen till ära hör fyrverkerier till som kronan på verket. Min hostpappa Nathan hade kommit på den briljanta idén att vi skulle klättra upp på det platta taket på en del av deras kyrka. Mycket spännande att klättra upp i min klänning! Dock visade sig att några träd skymde sikten men egentligen var det ganska häftigt att se hur det lyste upp genom träden. Eftersom vi var i USA sköts fyrverkerierna från en skyskrapa och de var otroligt stora och häftiga även av en som sett fyrverkerier av den finska mästaren i konsten. En nyhet för mig var figurfyrverkerier; smileyn, hjärtan och en fjäril bl.a. Spännande! Runt omkring oss sköt en massa andra också fyrverkerier och det var svårt att bestämma sig vart man skulle titta. När vi kom hem var jag exhausted och stupade i säng men sömnen kom inte direkt eftersom inte alla hade slutat att fira utan bl.a. grannarna smällde fire crackers ännu ett bra tag.

Allmänna observationer som jag gjorde var att folk inte precis klädde uppsig utan det var mer t-shirt och jeans i blått, rött och vitt med eller utan flaggmönster. Så stolta är amerikanerna iaf. Bl.a. såg jag en tant i slitna ljusblåa jeans med små amerikanska flaggor på, vitt linne och en scarf med amerikanska flaggan på knuten runt halsen -> trashy patriotic :) Min hostmamma Sarah hade först sagt att allt skulle vara stängt men sen visade sig att allt i princip var öppet och hon sa att jo de brukar ha extra sales.. Hmm.. Men ledig från jobbet var jag, yay!

På återskrivande,
Sofi

4 kommentarer:

  1. Men noooo, fega du verkligen ur?! :O ååh, borde varit där och tvingat dit dig ! hihihi :D

    SvaraRadera
  2. Jup.. That's the story of my life.. Ja sku säkert ha gått in om det int hade varit för de att jag var ensam... Så om du hade varit där hade vi frågat tuuusen frågor^^

    SvaraRadera
  3. Trashy patriotic, fniss ;) bättre 4th of July firande än jag hade, vi satt i hotellets bankett som åhörare på tal medans man hörde hur raketerna ljöd från downtown Manhattan.

    Och yay för en stor dos kultur, jag visste inte att Indiana generellt är republikanskt, är bortkollrad av att Obama vann där senast.

    SvaraRadera
  4. Haha jup mwn de var verkligen det, jag lovar! :) Jaa-a det låter int så roligt det nej, jag antar att fyrverkerierna sku ha vari mer najs.

    Jonej det var ett undantag de däd me Obama, iaf så där sett historiskt. Men vem vet, kanske Indiana ändrar sig nu :)

    SvaraRadera