torsdag 28 juli 2011

Eländes elände...

Denna långhelg (torsdag-söndag) har varit fylld med otrevliga nyheter som känts extra hårda eftersom det drabbat/har kunnat drabba personer som finns närmare mig. Det är inte det att det inte sker hemska saker varje dag utan det är mera det att de händelserna identifierar jag mig inte lika mycket med.Det faktum att det hände en massa sådana hemskheter med kort mellanrum gjorde att jag även reagerade på det eller i alla fall därför att nån som är nära reagerade på det så gjorde jag det också..

Nog med det kryptiska, förstår ni vad jag menar? Det är svårt att uttrycka i skrift varför vissa saker påverkar en mer än andra... Jag är inte den som blir känslomässig över varje hemsk nyhet på tv eftersom jag hellre stänger ute sådant som inte betyder nåt för mig personligen. Detta handlar inte om brist på respekt eller att jag inte bryr mig om att nåt hemskt har hänt. Det är en ren överlevnadsmekanism för att inte fastna i allt detta elände och inte komma loss. Det här leder till att jag inte vill titta på reportage från naturkatastrofer och krig men att jag nog kan titta på det i tv-serier och på film. I de situationerna vet jag att det inte är på riktigt och på nå satt är det också en överlevnadsmekanism som också gör att jag får utlopp for allt det där andra som jag inte tillåter mig till annars.

Hemskhet nr; 1 - Det började förra torsdagen med att jag höll på att prata med Pete på Google Talk då han mitt i allt sa att deras tåg hade krockat med en bil utanför Humppila. Det var en stor chock men jag insåg att han var ju nog okej eftersom han skrev åt mig.. Men i alla fall det var läskigt. Plus att han först meddelade att han trodde att bilpassagerarna hade dött vilket det till all sin lycka visade sig att inte vara sant. Loket blev dock skadat så de backade tillbaka till Humppila och blev tvungna att ta bussen ner till åbo. Jag kunde inte riktigt koncentrera mig på mina arbetsuppgifter den dagen..

Hemskhet nr.2 - Denna är ni all väl medvetna om eftersom det var det ofattbara som hände i Norge. återigen satt jag på jobbet då folk på facebook började diskutera att ngt hade hänt. Jag gick in på flera nyhetssajter och läste och tittade på bilderna från Oslo. Det var hemskt och personligt eftersom jag har varit i Norge och Oslo x-antal ggr plus att jag har bekanta där. Dessutom hade en av mina bekanta studerat där under våren och en av mina tidigare studiekamrater var på semester i Norge då det hände och hade just lämnat Oslo men var i Stavanger. Bara den första nyheten var chockande nog men sen när det bara eskalerade och dödssiffran bara steg.. Usch att nåt sånt kan hända i lilla Norden.. Det är ofattbart..

Hemskhet nr.3 - Jag hann bara komma hem samma fredagseftermiddag och jag stod i köket hos min host familj och diskuterade dagens händelser då jag snappar upp på radion att det har varit en olycka i korsningen Delaware/North. Detta är samma korsning som jag passerar på väg hem varje dag och som jag denna eftermiddag hade passerat med bussen ung. 1 timme tidigare.. Att detta hände så nära in på de två andra gjorde att det fick mig att stanna upp och tänka "tänk om jag hade tagit en tidigare buss..". Huj, jag ryser..

Hemskhet nr.4 & 5 - Dessa två handlar om kändisar och de berör mig inte direkt men nog indirekt. Amy Winehouse dog och en kompis skrev på facebook att ngn hade tänt på Johnny Rotten's hus i London.. Nu börjar vi vara uppe i ganska mycket ren men det är inte över ännu.

Hemskhet nr. 6 - På söndags morgonen kollade jag facebook som vanligt och mina notifications och såg en från vår Lindholm Family Reunion-grupp. Yay tänkte jag först men det visade sig vara helt fel... Det visade sig att vår käre Bob hade gått bort på lördagskvällen. Även om han är en avlägsen släkting var han mycket nära. Han var världens snällaste och fixade en massa saker. Jag är verkligen tacksam över att vi allihopa for på sommarens reunion eftersom vi annars skulle ha ångrat oss så mycket... Det är extra ledsamt eftersom han bara om ngra veckor skulle ha fått se sitt barnbarns barn och det sku ha funnits fyra generationer av Robert Lindholm...

Som ni ser var det ganska omfattande...

På återskrivande,
Sofi

2 kommentarer:

  1. Men du är ju nog ändå en liten lyckofågel när du klarar dig oskadd förbi allt detta eländes elände! Sällan något ändå blir bättre av att fundera på "om" och "ifall att..." :)

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken Björn! Jo nog vet jag det egentligen, det är bara lite omtumlande med så mycket på en gång :)

    SvaraRadera