tisdag 19 juli 2011

The American Paradox

Så ni som har gått och väntat (!) här kommer nu inlägget the American paradox. Och vad är nu denna paradox funderar ni säkert. Jo, alltså förhållandet mellan social och pryd vilket inte är i balans utan snarare har det tippat över åt båda hållen. Ännu mer intressant blir det om man jämför det med finska förhållanden som är quite the opposite.

Om vi börjar med amerikanernas sociala sida. Jag visste ren från början att amerikaner är mer utåtriktade, direkta i sitt sätt och mer konverserande men inte var jag ändå helt beredd. Som reserverad finländare tar det ett tag att vänja sig vid att alla försäljare hälsar på en när man kommer in i en butik och de frågar om man letar efter nåt speciellt samt berättar om specialerbjudanden. Detta gäller egentligen all servicepersonal som överlag är mer utåtriktade och sociala än sina finländska counterparts. Pete sammanfattade detta med att amerikanerna jobbar för dricks och det ligger väl någonting i det. Dock slutar inte vänligheten och the in-your-faceness här utan den sträcker sig till gemene man på gatan. I min guidebok för international scholars som jag fick från the Office of International Affairs (OIA)kallade de det för att amerikanerna tycker om att ha casual friends eftersom de flyttar runt så ofta. Detta betyder alltså att vilken random människa som helst, speciellt på busshållsplatser och på bussen men också i butiken, kan börja prata med dig om de mest konstiga eller personliga saker. T.ex. börja en gubbe på en busshållsplats ha en lång utläggning för mig och Pete om hur världen sku bli mer fredlig och hur han göll på och skriva sin bok. Jag har också haft en gubbe som berättat åt mig, också på en busshållplats, om hur dålig relation han hade till sin bror som brukar röka på men som han nu sku fara och hälsa på. Sakta men säkert håller jag på och vänja mig vid detta. Amerikanerna ger också komplimanger åt vitt främmande människor. Två ggr på samma dag (!) fick jag komplimanger för min KMart solhatt och den sista fråga också ifall hon kunde få den (!). Notera, detta var två kvinnor och den första riktigt knacka mig på axeln för att säga det. På 4 of July hade jag på mig min nya fotlånga, mönstrade tubtoppklänning och fick då tre komplimanger av tre män; två ggr för klänningen och en gång för kjolen (!). Jag har också blivit tilltalad på olika sätt allt från mam, young lady och miss till sweetie och honey (det förstnämnda oftas av män och det sistnämnda av kvinnor). Det är minsann omtumlande för en finländare som är van vid att folk mindar theirown business och stirrar ner i marken. Dock finns det förstås amerikanska undantag också, tänk New York t.ex.

Det som jag tycker att är paradoxalt är att även fast amerikanerna är så friendly och talkative med complete strangers är de helt megapryda när det kommer till att visa sin kropp och att tåla nudity. Detta var jag också medveten om från tidigare gnm historier som utbytesstuderanden som varit i USA berättat och från utisar från Nordamerika som varit hos oss. För det första märkte vi dett ren i VA Beach där det, på gottoch ont (tolka nu inte detta på fel sätt) fanns en enda topless dam på stranden. Vi är vana från Medelhavets solsemestrar att se vår fare share av detta. Som sagt ta nu inte detta på fel sätt, det är inte så jag speciellt gillar att se dessa Medlhavskvinnor, i medelåldern ofta, visa allt. Dock tycker jag att det visar på ett sundare förhållande till sin kropp att man inte bryr sig ifall man inte ser perfekt ut utan det är okej ändå. För det andra betyder detta att jag, hör och häpna, i min halterneck-topp och bikinibyxor av hipstermodell vid poolen där vi simmar på lördagar ofta är den som har den scimppigaste baddräkten. Kan ni tänka er det? Här är standarden, om man inte är tonårsbrud, att ha åtminstone ett simdräktslinne och gärna och en bikiniunderdel med kjol alternativt en baddräkt. Det extremaste jag sett var en kvinna som hade typ en enkel sommarklänning men i baddräktstyg.. Min hostmamma förklara detta med att folk inte vill visa upp sin kropp om den inte är perfekt. Istället försöker de täcka så mycket som möjligt. Alltså INTE ett sunt förhållande till sin kropp. Annars när det kommer till simbassänger är det ingen i utomhuspoolen som ngnsin sku använda duscherna eller omklädningsrummen där utan alla komme färdigt ombytta och ignorerar faktumet att man borde duscha innan man går i poolen. På IUPUI Natatorium (ett gammalt ord för simhall) byter folk faktiskt om där och duschar! Men förstås inte Finnish style utan det finns duschdraperier för duscharna och efteråt byter folk om till vanliga kläder på toaletten (där mind you toastolarna saknar lock) och inte i omklädningsrummet. Och förstås finns det ju ingen bastu, nej hemska saker där sku man ju måsta va naken! Detta för mig in på den tredje och sista saken gällande amerikanernas prydhet nämligen just naket. Här i lördags kollade jag och mina hosts på filmen The American (se den om ni inte har sett den!) och när det kom en sexscen spola min hostmamma fram filmen^^ Det gick tydligen inte att titta på det. Min hostpappa var dock cool med det.

Jag vet att det ena inte förutsätter det andra men jag tycker att det är en intressant jämförelse att de sociala amerikanerna är pryda och ovilliga att visa sin kropp medan de reserverade och mind-your-own-business-finnarna inte har några som helst problem med att gå i bastun eller ett duschrum med vitt främmande människor.

Det var det som jag har tänkt på ett tag. Nu fick ni reda på det.

På återskrivande,
Sofi

8 kommentarer:

  1. På nå vis så bekräftar nog det där precis vad jag trott av saker jag hört- både det sociala o synen på det kroppsliga. Egna erfarenheter har jag ju int just, bara via film, böcker osv. Utom att jag tyckt att de (få) amerikaner jag haft mer att göra med varit jobbigt direkta socialt (även om nog lite av deras attityd kunde va skönt att flytta över på dem man har runt sig i Finland också ibland!).

    SvaraRadera
  2. Jo nej matta med allt och en kombination av det amerikanska och det finlandska sku vara ultimat sa att det inte blir over the top. Men ocksa det ar skont ibland med det direkta att man inte behover ga och fundera pa vad nagon menar.

    SvaraRadera
  3. Kanske det är så att när finnar i allmänhet inte är sociala utan mindar sig själva bryr de sig inte om vad andra tycker och tänker om dem (fast jag nog egentligen antar att folk alltid tror att andra tänker mycket mer än de i själva verket gör). Amerikanerna å andra sidan kanske tycker de måste dra en gräns nånstans när de är så pass sociala med vilt främmande människor...

    Men också i Österrike är det helt normalt att man går i utomhuspoolen utan att duscha, även om det tom finns duschar utomhus bredvid poolen, och inomhus går de i duschen med baddräkten på. Sen finns det oftast gemensamma utrymmen med skåp och små hytter där man byter om. Sen å andra sidan så är det blandad bastu där, alltså både män och kvinnor, men jag har inte koll på om man är naken där eller inte. (Tror dock man är det, för de finska guiderna är alltid noga med att påpeka att det är blandat.)

    SvaraRadera
  4. I like your theory :)

    Mmm det ar nog inte bara amerikanerna som ar som de ar. De e kanske bara vi i Norden som ar sa "losslappta" nar det kommer till nakenhet.

    SvaraRadera
  5. Det lustiga är ju också, att det där med vad som är "förbjudet" eller mest pinsamt att visa skiljer sig mellan olika tider o miljöer - så ibland blir det ju verkligen svårt att veta...

    SvaraRadera
  6. Interesting indeed. Det som jag märkte av vad du sa om vänlighet märkte jag också av efter en två veckors busstur när den amerikanska reseledarinnan Judy släppte av oss på flygplatsen och mer eller mindre sa "Good bye, take care now, I love you, honey". Tänk om man sku ha veta att första kärleksdeklarationen nån gjord åt mej här i live sku va en 50+ amerikanska.

    Hatar att erkänna att ja sku digga amerikanska baddräktsmodet, men hellre är jag nog sund europé och visar allt, om det skulle gälla ett principval.

    SvaraRadera
  7. Haha joo :) Det later troligt. Det ar ungefar som britternas "goodbye, love", "excuse me, pardon me love" :)

    Jo visst sku det vara frestande ibland men sund europe e bast!

    SvaraRadera